BE/NL Boekrecensie: 67 SECONDEN van Jason Reynolds

Beoordeling: ★★★★★

Bedankt aan Blossom Books en L&M Books voor dit recensie-exemplaar. Dit beïnvloedt mijn leeservaring en recensie in geen enkel opzicht.

De graphic novel 67 SECONDEN is gebaseerd op het gelijknamige boek van Jason Reynold (originele titel: LONG WAY DOWN). Danica Novgorodoff verzorgde de illustraties.

Wanneer zijn grote broer Shawn wordt neergeschoten op het basketbalpleintje, zonder duidelijke reden of dader, kan Will maar één ding denken: hij moet De Regels volgen. Niet snitchen. Niet huilen. Wraak.

Gewapend stapt hij de lift in van zijn appar-tementsgebouw om zijn eigen verdachte van de moord op zijn broer te gaan confronteren. De rit naar beneden duurt 67 lange seconden. Op elke verdieping stapt er iemand die Will kent. Bij het horen van een ieders verhaal begint Will steeds harder te twijfelen of hij wel goed doet aan het volgen van De Regels.

Een woordje van waarschuwing: deze graphic novel bevat vermeldingen en beelden van geweld, moord en vuurwapens.

67 SECONDEN doorbreekt grenzen, zowel inhoudelijk als vormelijk. Jason Reynolds snijdt het confronterende onderwerp aan van geweldadige milieus, waar jongeren vaak ongevraagd in terecht (en meestal geboren) worden, van hoe moeilijk het is om de vicieuze cirkel van geweld en wraak te doorbreken. Graphic novels hebben vaak een beperkte verteltijd, en dat maakt het soms een hele opgave om lezers emotioneel bij de keel te grijpen, ondanks de versterkende werking van beelden. Reynolds en Novgorodoff slagen hier dik in. Ik was even sprakeloos toen ik de laatste bladzijde omsloeg en moest alles even laten bezinken. Dit verhaal was ruw en confronterend, want het is levensecht. Het trekt je als lezer, die vaak ver weg leeft van dergelijke omstandigheden, uit je comfortzone en dwingt je de ogen te openen, dwingt je na te denken over de fijne grens tussen zinloos geweld, geplande wraak en zelfverdediging.

De illustrator hield zich niet aan de conventionele kaderindeling die strips en graphic novels typeren. Daarmee ondersteunt de vormgeving sterk de inhoud. Vandaag de dag zijn onze gevoelens, meningen, ervaringen amper nog in hokjes op te delen. We leren dat ieders hun verhaal heeft. Dit verhaal omvat veel mysterie en onafgelijnde emoties, die gereflecteerd worden in dynamische vormen van de inkleuring met waterverf.

67 SECONDEN is veruit de beste graphic novel die ik tot hiertoe gelezen heb. Het is een hartverscheurend, confronterend, mysterieus en wervelend verhaal, dat een grote meerwaarde aan je boekenkast geeft.

67 SECONDEN - DE GRAPHIC NOVEL

Originele titel: Long Way Down - The Graphic Novel

Auteur: Jason Reynolds