BE/NL Boekrecensie: BOEK DER HEILIGEN van Leigh Bardugo (5☆)

Updated: Apr 3

Wat als je geen genoeg kan krijgen van het Grishaverse-universum, of als je geen geduld meer hebt om op het vervolg van VERMINKTE KONING of de veelbelovende Netflix-adaptatie te wachten? Dan lees je BOEK DER HEILIGEN.

Maar opgelet! Het gevaar bestaat dat je dit boek in een ruk uitleest en dan belandt je zo weer in dezelfde situatie.

Leigh Bardugo creëerde een magische wereld vol helden, slechterikken, vreemde creaturen en heilige figuren, die veel voer voor verhalen geven. Ze schreef maar liefst 27 vertellingen over Ravkaanse heiligen, gebundeld tot het BOEK DER HEILIGEN, voor de fans ook bekend als Istorii Sankt’ya. In de GRISHAVERSE-serie leren we dat dit een soort bijbel is dat elke Ravkaan in zijn bezit heeft, en binnenkort heeft ook elke Grisha-fan er één op z'n nachtkastje liggen.

Elk verhaal gaat gepaard met een prachtige illustratie van de hand van Daniel J. Zollinger. De tekenstijl als van een klassieke schilder, gecombineerd met de stijlvolle titels en gouden boorden, en de leren textuur van de hardcover binding geven het boek werkelijk de uitstraling van een eeuwenoud heilig boek. Qua vormgeving heeft men alles uit de kast gehaald en het boek is dan ook een pareltje.

De verhalen hoeven niet onder te doen. Leigh Bardugo heeft het talent om een sfeer en personages te creëren in amper een pagina of twee. Vele verhalen zijn bloederig en lopen slecht af, maar vele heiligen staan ook bekend om hun zelfopoffering. Elk verhaal is uniek en origineel. Het is erg leuk om namen uit de GRISHAVERSE- serie te zien terugkomen, namen die de personages dus ontleent hebben van een heilige.

Je kan dit boek eender wanneer lezen. Je hebt geen voorkennis nodig en evenmin verklapt het iets over de oorspronkelijke serie. Wel raad ik aan om minstens één boek uit de serie gelezen te hebben - en dus niet de serie te beginnen met die boek - omdat je dan de wereld kent.

Bedankt aan Blossom Books en L&M Books voor dit recensie-exemplaar. Dit beïnvloedt mijn leeservaring en recensie in geen enkel opzicht.

BOEK DER HEILIGEN

Originele titel: The Live Of Saints