BE/NL: Boekrecensie: DE GEVALLEN KONING van Holly Black

Updated: Jan 17

De Gevallen Koning is het tweede deel in de Elfhame-trilogie. De recensie bevat spoilers voor het eerste deel De Wrede Prins.

Jude is erin geslaagd om Cardan, de koning van Elfhame, aan haar wil te onderwerpen. Voor een jaar en een dag is hij slechts een marionet, terwijl Jude over zijn koninkrijk heerst. Meer dan ooit moet ze het hoofd bieden aan hofintriges, wisselende bondgenootschappen en aan de slinkse Cardan, die tot alles in staat is om zijn macht terug te krijgen.

Dan slaat het verraad toe, dichterbij dan Jude had kunnen vermoeden. Als ze zichzelf en haar familie in leven wil houden, zal ze de verrader moeten ontmaskeren en haar gevoelens voor Cardan in bedwang moeten houden. Terwijl Jude al haar sluwheid inzet om te overleven, tikken haar dagen op de troon onverbiddelijk voorbij.

Net zoals in het eerste deel De Wrede Prins, volgen we in De Gevallen Koning alles vanuit de ogen van het mensenmeisje Jude, die de macht heeft weten grijpen in de Faeriewereld. Die stunt alleen al maakt haar tot een interessant, badass personage. Haar tegenspeler Cardan blijft een eikel, maar af en toe begin zijn harde buitenkant wat barsten te vertonen, waardoor ik hem steeds mag. Ik ben benieuwd of hij in deel 3 volledig openbreekt. De relatie tussen Jude en Cardan blijft me fascineren. De spanning tussen hen groeit, maar ik had wel gehoopt op meer. Meer liefde, meer haat, meer twijfel. Het maakt me al niet uit. Maar gewoon meer.

De secundaire personages voelen vaak oppervlakkig. Hoewel Holly Black hun beweegredenen verklaart, mis ik vaak meer background story om hen echt uit te diepen. De meeste personages mag ik niet (Locke en Madoc echt helemaal niet. Maar dat lijkt me wel Blacks bedoeling). Holly Black me helaas geen nieuwe favoriete boekpersonages gegeven.

Ik ben grote fan van het magische systeem. De Elfhame-serie is mijn eerste kennismaking met een faeriewereld en doet me snakken naar meer. Het is de perfecte ontsnapping uit de realiteit. Al klinkt de faeriewereld als een plaats vol rozengeur en maneschijn, als mens moet je er constant op je hoede zijn. Faeries kunnen niet liegen, in tegenstelling tot mensen zoals Jude, maar ze zijn meesters geworden in het manipuleren van de waarheid. Zeker aan het hof wordt elk woord keurig afwogen. Dit zorgde er voor dat gesprekken soms geforceerd aanvoelden en er zelden heel passionele of emotionele momenten waren.

Het einde heeft me compleet verrast (in de goede zin van het woord). Nu kan ik niet wachten op het vervolg De Verbannen Koningin, die uitkomt op 8 april 2021 bij Boekerij.nl. Ook De Wrede Prins en De Gevallen Koning zijun bij hen verkrijgbaar.

De Gevallen Koning krijgt van mij dezelfde beoordeling als De Wrede Prins: 4 sterren!

Om af te sluiten nog even wat cover appreciatie! Boekerij heeft weer alles uit de kast gehaald om een prachtige limited edition uit te brengen.

16 views0 comments