BE/NL Boekrecensie: DE VERBANNEN KONINGIN van Holly Black

Beoordeling: ★★★.5

DE VERBANNEN KONINGIN is het laatste deel in de ELFHAME-trilogie, geschreven door Holly Black. Bedankt aan Boekerij en Lannoo voor dit recensie-exemplaar! Dit beïnvloedt mijn leeservaring en recensie in geen enkel opzicht.

Achterflap: Verbannen, krachteloos en nog even sterfelijk als altijd probeert Jude Duarte haar leven weer op te pakken. Als het verraad van Cardan haar één ding heeft geleerd, is het wel dat macht makkelijker te verwerven is dan vast te houden. Maar Jude is allesbehalve van plan zich gewonnen te geven. Als haar tweelingzus Taryn onverwacht op de stoep staat – in levensgevaar en met een afschuwelijk geheim – vormt zich het eerste idee voor een meesterlijk plan om alles te herwinnen wat Cardan haar heeft afgenomen.

Om haar zus te redden, zal Jude opnieuw moeten doordringen tot het hof van de elfen en haar gevoelens voor Cardan onder ogen moeten zien. Maar Elfhame is niet meer zoals ze het heeft achtergelaten. Het land balanceert op het randje van oorlog en zodra Jude een stap over de grens zet, raakt ze verstrikt in een bloederig politiek conflict. Terwijl een krachtige vloek wordt ontketend en de spanningen een hoogtepunt bereiken, moet Jude voor eens en voor altijd kiezen tussen haar ambitie en haar hart.

Holly Black is een meester in het creëren van fantasiewerelden. Het magiesysteem in de ELFHAME-trilogie is enorm intrigerend, en de personages nog fascinerender. Nooit eerder las ik een boek dat te vergelijken is met de sfeer in de ELFHAME-trilogie. Helaas voelde DE VERBANNEN KONINGIN het minst magisch van alle boeken. Het magiesysteem was niet langer nieuw na het lezen van twee voorgaande boeken (DE WREDE PRINS en DE GEVALLEN KONING), maar een van de sterktes van fantasy en magie is dat het je steeds weer kan verassen, je kent nooit alle regels. Holly Black heeft deze sterkte niet volledig uitgespeeld in dit boek, vind ik.

De eerste dertig procent ongeveer van het boek vond ik niet erg interessant. Het duurde lang voordat alle intriges, en plannen van hoofdpersonage Jude - die me enorm entertainden in de voorgaande boeken - in gang werden gezet. De tweede helft was er veel meer actie, maar alles leek dan weer te snel te gaan, zeker de finale. Holly Black heeft het tempo naar mijn gevoel dus niet goed verdeeld. De delen die me het minst interesseerden, daar nam ze meer dan de nodige verteltijd. Het hoogtepunt van het boek daarentegen werd amper opgebouwd en de acties zelf waren in een oogwenk gepasseerd.

Alles waar ik fan van was in DE WREDE PRINS en DE GEVALLEN KONINGIN, is in mindere mate aanwezig in DE VERBANNEN KONINGIN. Het boek entertainde me wel erg, maar kon me nooit echt vastgrijpen. Een jammere afsluiter, maar dit liever dan de trilogie niet te hebben afgesloten.

Tenslotte wil ik nog even stilstaan bij de vormgeving van DE VERBANNEN KONINGIN. Net als de andere boeken in de serie is ook dit boek weer een (letterlijk) schitterend pareltje. Deze trilogie is zeker een pronkstuk op mijn boekenplank!

DE VERBANNEN KONINGIN

Originele titel: The Queen Of Nothing

Auteur: Holly Black