BE/NL Boekrecensie: EEN REIZIGER van John Boyne

Beoordeling: ★★★★☆

Bedankt aan Meulenhoff en Lannoo uitgeverij voor dit recensie-exemplaar. Dit beïnvloedt mijn leeservaring en recensie in geen enkel opzicht.

Achterflap: Sommige verhalen zijn universeel, sommige zijn uniek. Ze spelen zich af in onze geschiedenis, en tijd stroomt er als een rivier doorheen. Dit verhaal begint met een familie: een vader, moeder en twee zoons. Eén zoon met de bloeddorst van zijn vader in zijn bloed, de ander met de creativiteit van zijn moeder. De een vertrekt, de ander blijft.

Hun verhalen zullen in de loop van tweeduizend jaar met elkaar vervloeien – ze zullen elkaar steeds opnieuw ontmoeten op verschillende tijdstippen en plaatsen. Ze reizen van Palestina aan het begin van het eerste millennium naar de verste uithoeken van de ruimte in het derde. De wereld om hen heen verandert, maar hun bestemming blijft hetzelfde. Hun lot staat vast. EEN REIZIGER is een episch verhaal over de mensheid. Het verhaal van ons allen, dat zich uitstrekt over twee millennia. Fantasierijk, uniek en hartverscheurend, dit is John Boyne op zijn best.

De plotopzet, het volgen van een jongen die tot een man uitgroeit doorheen 2080 jaar en over de hele wereld, is een briljant idee, en de uitwerking ervan is bijna perfect. Bijna.

Dit boek moet veel research geëist hebben naar de geschiedenis van vele verschillende plaatsen op vele verschillende momenten in tijd. Niet elke auteur kan zoiets klaarspelen. John Boyne kan dat wel. De hoofdstukken zijn kort en drijven het tempo op. Maar hier kom ik bij mijn 'bijna'-statement. Ondanks de korte hoofdstukken en de regelmatige afwisseling van plaatsen en gebruiken, kon de auteur niet voorkomen dat ik na een derde gelezen te hebben wat stilviel. Ik vermoed omdat er informatieve elementen steeds herhaalt worden, ondanks dat deze elk hoofdstuk anders zijn (bijvoorbeeld, de job van het hoofdpersonage wisselt naargelang de plaats en tijd waarin hij zich bevindt. Zijn job wordt elke keer aangehaald en dit voelde repetitief na een tijdje). Eenmaal voorbij de helft pikte het verhaal me gelukkig weer op en sleurde me mee tot het einde.

Niet iedereen zal fan zijn van het einde (oké, nooit is iedereen fan van een boek, maar...). Het einde is niet vrij van politieke humor. Ik kon die appreciëren, maar dat hangt ook af van waar je politieke en mentale waarde vinden en welke mate van kritiek je kan aanvaarden. Ikzelf kon dit vrijzinnige einde wel appreciëren.

EEN REIZIGER is origineel, leerrijk en avontuurlijk. Een grote aanrader voor lezers van literaire fictie!

EEN REIZIGER

Originele titel: A Traveller at the Gates of Wisdom