BE/NL: Boekrecensie: SLAPEN IN EEN ZEE VAN STERREN van Christopher Paolini

Ik kreeg dit boek van uitgeverij Lannoo en Boekerij in ruil voor een recensie. Dit beïnvloedt mijn manier van recenseren en mijn mening over dit boek in geen enkel opzicht.

Kira wordt nog voor een laatste opdracht uitgezonden, alvorens zij met het onderzoeksteam van de maan Adrasteia weer naar hun thuisplaneet zou vliegen. Ze is klaar om zich te gaan settelen met haar verloofde Alan. Tijdens haar laatste onderzoek valt ze echter in een gat, waarbij ze haar pak scheurt en in aanraking komt met een vreemd object. Niet veel later verliest ze het bewustzijn.

Wanneer ze weken later weer ontwaakt, blijkt niet alleen haar lichaam, maar haar hele toekomst veranderd te zijn.

Dit verhaal was een echte rollercoaster, een heel lange rollercoaster. Gelukkig zat de geweldige Margaux van @readers_and_dreamers_kingdom de hele rit naast mij.

Dit jaar heb ik het genre Science Fiction ontdekt. Ik las nog nooit zoveel sci-fi boeken. Met deze ervaring kan ik met zekerheid zeggen dat Slapen In Een Zee Van Sterren nu één van mijn favoriete sci-fi boeken is. Een omvangrijk boek schrijven met sterk ontwikkelde world building en uitgewerkte personages is een kunst die Paolini duidelijk onder de knie heeft.

Het verhaal speelt zich af in 'ons' universum, maar ongeveer 225 jaar later, wanneer de mens zijn woongebied buiten de aarde heeft uitgebreid en er zelfs al generaties zijn die nooit een voet op de aarde hebben gezet. Ruimtereizen zijn niet langer spannend of nieuw, maar deel van het doodgewone leven. Wat wel spannend in deze wereld is, is de dreiging van aliens, waarvan één soort genaamd Kwallen (in mensentaal). Hoewel de details over de kolonieplaneten vaag blijven, heeft Paolini wel veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van een politiek systeem en aan het beschrijven van de gewoontes van leven in ruimteschepen.

Kira is een erg sterk hoofdpersonage. Ze is een dappere vrouw met veel liefde in haar hart. Ze zou haar leven geven om haar dierbaren en zelfs het volledige universum te beschermen. Alle secundaire personages waren ook goed ontwikkeld. Ieders hadden ze hun eigen, sterke persoonlijkheid dat hen als duidelijk individu van de rest onderscheidde.

De wereld was echter zo uitgebreid dat Kira in aanraking kwam met vele mensen en wezens. Dit maakte het soms moeilijk om alle namen te onthouden. Gelukkig kwamen de belangrijkste regelmatig terug en vormde het nooit een probleem om het verhaal te blijven volgen.

In elk sci-fi boek dat ik las, had ik steevast een zwak voor het Artificial Intelligence personage, of in het geval van Slapen In Een Zee Van Sterren, voor het scheepsbrein Gregorovich. Deze AI personages hebben altijd een "persoonlijkheid" met een hoek af en vreemde, maar hilarisch humor. Helemaal mijn ding.

De schrijfstijl was indrukwekkend. Paolini sleepte je mee in het verhaal en deed je geloven dat dit verhaal onze werkelijke toekomst zou kunnen zijn (al weet ik niet of ik daar zo blij mee zou zijn...). De auteur is niet bang van lange beschrijvingen. Deze zijn meestal erg goed uitgevoerd, al zijn er momenten dat het soms langdradig wordt. Vooral naar het midden toe mocht het soms wat meer vooruit gaan. Gelukkig schakelde Paolini niet veel later zijn vertelsnelheid een tandje hoger. De korte hoofdstukken zorgden er wel voor dat je steeds het gevoel bleef hebben dat je vooruit geraakte in dit dikke boek.

Het einde was erg origineel. Misschien niet wat ik als lezer hoopte of verwachtte, maar toch klopte het. Naar mijn mening verloor Paolini zich wel weer wat in lange beschrijvingen waardoor het einde langgerekt aanvoelde, maar desalnietemin had ik een goed gevoel (Margaux en ik delen een andere mening over het einde... Lees haar review HIER.) Het enige wat het einde nog sterker had kunnen maken naar mijn mening, was meer opbouw van romantische spanning doorheen het boek.

Ik heb veel woorden verspild aan een mening die eigenlijk erg kort samengevat kan worden: Slapen In Een Zee Van Sterren bevat alles waar een sci-fi fan naar zoekt. Aan deze wereld vol sterren voeg ik er nog 4.5 bij.

Ben je ook nieuwsgierig geworden naar de mening van mijn buddy read partner @readers_and_dreamers_kingdom? Lees haar recensie dan HIER.

Liefs,

Janne