BE/NL: Boekrecensie: THE GREATEST SECRET van Rhonda Byrne

Ik kreeg dit boek van HarperCollins Holland in ruil voor een recensie. Dit beïnvloedt mijn manier van recenseren en mijn mening over dit boek in geen enkel opzicht.

THE GREATEST SECRET is het vijfde boek in THE SECRET serie van best-selling auteur Rhonda Byrne. Dit boek betreedt het spirituele domein, waarin wijsheden en oefeningen worden aangeboden om angsten en onzekerheden te verdrijven en het eeuwige geluk te vinden.

THE GREATEST SECRET was mijn eerste ervaring met Byrnes werk. Ik ben heel open-minded aan dit boek begonnen, of dat dacht ik toch. Toen ik begon te lezen, kwam mijn scepticisme toch snel op. Ik ben fan van self-help boeken, maar ik stel me meestal pas open voor advies voor het veranderen van je mindset als er "wetenschappelijk" onderzoek aan gekoppeld is. THE GREATEST SECRET heeft daar niets van te bieden. Dit is niet per se negatief, wel nieuw voor mij.

Byrne reikt een manier van denken aan om alle negativiteit uit je leven te bannen en een permanent gelukkig en stressvrij leven te leiden. Ze deelt haar eigen ontdekkingen en ervaringen, gestaafd met uitspraken van spirituele leermeesters. In sommige hoofdstukken namen deze quotes bijna de helft van de tekst in beslag. Dit vond ik een minpunt. Het is Byrnes boek, geen quote-boek. Vaak herhaalden de uitspraken van deze verschillende leermeesters elkaar en werd de tekst te repeterend.

Byrne heeft wel erg handige en duidelijke oefeningen opgesteld die je kunnen helpen tot deze nieuwe mindset te komen. Het boek gaat dus verder dan vertellingen over spirituele ervaringen, maar wordt ook een beetje een praktijkboek.

Hoewel Byrne duidelijk al veel ervaring heeft in het zoeken naar geluk en het delen van haar kennis met anderen, miste ik toch overtuigingskracht. Mij leek het hele idee van permanent geluk vinden en zorgenvrij zijn, te mooi om waar te zijn. Ik was waarschijnlijk niet volledig klaar voor dit boek. Misschien dat ik het eerste boek in deze serie, THE SECRET, wel eens een kans geef, want ik ben erg nieuwsgierig geworden.

THE GREATEST SECRET van Rhonda Byrne krijgt van mij een rating van 3/5.

23 views0 comments