BE/NL Boekrecensie: THE QUEEN'S GAMBIT van Walter Tevis (4✰)

Updated: Mar 14

De succesvolle Netflix-serie THE QUEEN'S GAMBIT is gebaseerd op dit gelijknamige boek van Walter Tevis.

Wanneer Beth Harmon op achtjarige leeftijd naar een weeshuis wordt gestuurd, ontdekt ze al snel twee manieren om aan haar omgeving te ontsnappen, hoe vluchtig ook: het schaakspel en de groene pilletjes die aan alle kinderen uitgedeeld worden om ze rustig te houden. Al snel wordt duidelijk dat Beth een wonderbaarlijk schaaktalent heeft, en terwijl ze naar top van de Amerikaanse schaakranglijst stijgt weet ze een nieuw leven voor zichzelf op te bouwen. Maar ze kan haar drang tot zelfvernietiging nooit helemaal overwinnen. Er staat voor Beth meer op het spel dan alleen winnen en verliezen.

Het boek en de Netflix-serie sluiten erg nauw op elkaar aan. Ik las het boek ook kort nadat ik de serie had gezien, dus het verhaal had geen verrassingen voor mij. Daarop kan ik mijn beoordeling dus niet baseren. Het verhaal in de serie intrigeerde me heel sterk, en gezien het in het boek vrijwel hetzelfde is, kan ik concluderen dat ik ook van het geprinte verhaal fan ben.

Walter Tevis schrijft redelijk afstandelijk, maar dit versterkt de persoonlijkheid van het hoofdpersonage Beth. We zien haar opgroeien, we volgen haar vanaf haar eerste dag in het weeshuis Methuen tot haar carrière als schaakkampioene. Beth groeide op in een omgeving met weinig plaats voor liefde. In het weeshuis had ze slechts één vriendin, Jolene, en ook zij gaf Beth though love. Niet verbazingwekkend dan dat Beth niet snel emoties ten opzichte van andere mensen toelaat. De afstandelijke, soms erg droge schrijfstijl van Tevis versterkt Beths afstandelijke gedrag. Dat maakte het voor jou als lezer wel soms moeilijk om te connecteren met Beth, wat in de Netflix-serie gemakkelijker was omdat je toch haar gelaatsuitdrukking of houding zag, hoe stijf ze soms ook overkwam.

Je hoeft geen fervent schaker te zijn om het verhaal te kunnen volgen. Tevis neemt soms zijn tijd om schaakpartijen uiteen te zetten, en dat kan saai zijn voor personen die weinig tot niets van het spel kennen. Het is dus wel een aanrader om de verschillende schaakstukken (koning, koningin, loper...) te kennen. Zo kan je de partijen toch iets beter visualiseren.

THE QUEEN'S GAMBIT is geen spannend verhaal dat je meesleurd in avontuur. Het zijn de mysterieuze personages die je aandacht vasthouden. Zij proberen ieders het 'juiste pad' op te dringen aan Beth en wij volgen haar terwijl ze haar eigen pad afdwingt.

THE QUEEN'S GAMBIT

Auteur: Walter Tevis

Uitgeverij: Meulenhoff