BE/NL Review: DANSEN VOOR BEGINNERS van Nicola Yoon

Originele titel: Instructions For Dancing

Beoordeling: ★★★★

Representatie: Zwarte hoofd- en bijpersonages, lesbische bijpersonages,

Jamaicaans-Amerikaanse auteur

Trigger warning: Vreemdgaan, dood (vermeld), rouw, scheiding

Bedankt aan Querido uitgeverij en L&M Books voor dit recensie-exemplaar. Dit beïnvloedt mijn leeservaring en recensie in geen enkel opzicht.

DANSEN VOOR BEGINNERS was mijn eerste kennismaking met het werk van bestseller auteur Nicola Yoon. Zij schreef onder andere DE ZON IS OOK EEN STER en ALLES WAT JE LIEF IS, ook verfilmd als EVERYTHING, EVERYTHING (de originele, Engelse boektitel). Ik moet dus helaas bekennen dat - hoewel beide titels al lang op mijn leeslijstje staan - ik deze nog niet gelezen noch gekeken heb.

De eerste kennismaking met Nicola Yoons boeken hebben echter een erg goede indruk op me achtergelaten. Graag ga ik nog op een tweede date!

DANSEN VOOR BEGINNERS gaat over

dansen en hartzeer, over het leven en de liefde, en over loslaten.

Evie gelooft niet meer in de liefde sinds haar vader haar moeder heeft verlaten. Terwijl ze worstelt met haar verdriet om de scheiding, gebeurt er iets vreemds: iedere keer als Evie geliefden elkaar ziet kussen, ziet ze het volledige verloop van hun relatie – vanaf de eerste ontmoeting tot het moment dat ze uit elkaar gaan. Voor Evie bevestigt dit wat zij over de liefde denkt te weten – dat die nooit voor eeuwig is. (Achterflap)

Nicola Yoon scoorde vanaf de eerste pagina punten: het hoofdpersonage Evie houdt van boeken (of meer bepaald hield). Ze praat over haar favoriete genres, ze somt de eigenschappen van De Klassieke Held uit Liefdesverhalen op... Je kan altijd mijn boekenwurm-aandacht trekken met het praten over boeken in boeken! Helaas werd dit leuke feitje niet doorgetrokken doorheen het hele boek.

Gelukkig bevatte dit verhaal veel meer elementen die mijn aandacht bleven vasthouden (zo goed dat ik het boek op minder dan 24 uur uit had). Yoon is gewoonweg grappig. Ik heb meermaals luidop gegrinnikt met Evies gevatte uitspraken en gekke gedachten. Het verhaal is verteld in de ik-persoon. Evie deelt haar gedachten alsof ze tegen jou als lezer praat. Zo voel je je betrokken.

Yoon zorgt voor diversiteit in haar boeken. Evie is een zwart hoofdpersonage en heeft een diverse vriendengroep met unieke personen die elk hun eigen stem, hun sterktes en hun zwaktes hebben. Dit maakt het verhaal - ondanks Evie's magische vermogen om in de toekomst te kijken - erg realistisch en geloofwaardig. Je voelt mee met alle personages zonder dat Yoon lange monologen aan hun achtergrondverhaal moet besteden. De auteur houdt het tempo hoog en verspilt geen tijd aan onnodige details.

DANSEN VOOR BEGINNERS is een verhaal dat - ondanks de zorgen en het verdriet dat het hoofdpersonage kent - erg licht en vrolijk begint maar zijn treurige momenten kent verder naar het einde toe. Dit maakt dat Yoon je niet onberoerd zal laten met haar nieuwste YA romantic contemporary.

DANSEN VOOR BEGINNERS

Auteur: Nicola Yoon

Vertaler: Sabine Mutsaers