BE/NL: Boekrecensie: HET NEGENDE HUIS van Leigh Bardugo

In maart dit jaar luisterde ik naar het Engelstalige audioboek van Het Negende Huis (Engelse titel: Ninth House) van Leigh Bardugo. Zopas herlas ik de Nederlandse vertaling. Het is een fantasy voor volwassen over een jonge vrouw die geesten kan zien. Deze gave brengt haar op de universiteit van Yale, een haven voor geesten, waar ze een nieuwe toekomst aangereikt krijgt na een ruig verleden.

Voordat ik aan het audioboek begon, had ik erg uiteenlopende recensies gelezen, waarin vaak vermeld werd dat dit boek atypisch Bardugo is in vergelijking met haar boeken die in het bekende Grishaverse universum afspelen. Ikzelf kon niet vergelijken want Het Negende Huis zou mijn eerste kennismaking met het werk van Bardugo zijn. Door de uiteenlopende meningen was ik erg sceptisch toen ik aan dit boek begon. Het Negende Huis verraste me echter positief. Zéér positief.

Opgelet! Dit boek bevat enkele zware onderwerpen: seksuele en mentale intimidatie, verkrachting, moord en PTSS.

Flaptekst: Alex Stern heeft altijd geesten kunnen zien, maar ze had nooit verwacht dat die gave nog eens van pas zou komen. Als ze na een jeugd vol angsten een beurs krijgt om aan de prestigieuze Yale-universiteit te studeren, is ze stomverbaasd. Waarom wordt uitgerekend zij uitgenodigd? Het antwoord blijkt al snel: vanwege haar gave. Op Yale maken acht geheime genootschappen de dienst uit. Ze opereren vanuit de schaduwen, waar ze rituelen uitvoeren die de wereld naar de hand van de elite zetten. Om hun activiteiten veilig en geheim te houden, bestaat Het negende huis. Een negende genootschap dat de taak heeft de geesten op afstand en de levenden veilig te houden.

Als het lijk van een neergestoken meisje wordt gevonden, komt Het negende huis direct in actie. De genootschappen ontkennen elke verantwoordelijkheid, maar Alex heeft haar twijfels. Ze gaat op onderzoek uit en hoe dichter ze bij de waarheid komt, des te groter wordt het gevaar. Alex wordt in de gaten gehouden en de geesten worden steeds agressiever. Als haar mentor – de leider van Het negende huis – verdwijnt, is de chaos compleet. Hoe kan Alex zich verweren tegen een onzichtbare vijand die overal tegelijkertijd lijkt te zijn?

Op 3 september 2020 kwam de Nederlandstalige vertaling van Ninth House/Het Negende Huis uit bij Uitgeverij Lannoo/Boekerij. Ik was dolgelukkig toen Lannoo me een exemplaar schonk (wat mijn mening over die boek in geen enkele opzicht beïnvloedt). Nu kon ik niet alleen dit prachtige boek (vanbinnen én vanbuiten, neem een kijkje naar de foto's hieronder!) toevoegen aan mijn boekcollectie, maar ook herlezen als fysiek boek, wat toch een andere ervaring is dan het luisteren naar een audioboek.

Een slang is geprint op alle kanten van de bladzijden. Zo cool!

Ook is de kaart binnenin het boek één van mijn favorieten nu! Deze kaart is niet nodig om het verhaal te volgen, ik had deze namelijk niet toen ik naar het audioboek luisterde, maar het is zeker een leuke (en mooie) extra!

Als alleen de cover je niet al overtuigd heeft om dit boek een kans te geven, laat me het dan ook even over de inhoud hebben.

Allereerst vond ik dat Alex (Galaxy) Stern een heel interessante hoofdrolspeler. Ze heeft een heel moeilijk verleden gehad, en dat heeft haar tot een niet zo geliefd persoon gemaakt ... Ze heeft haar zwaktes maar dat maakte haar net tot geweldig personage naar mijn mening. De oppervlakkige laag van haar karakter was al boeiend, maar je merkte dat ze constant een nog interessanter deel van zichzelf verbergde.

De tweede hoofdrolspeler, Darlington (Daniel Arlington) is ook een zeer boeiend personage. Zijn zware verleden, waarin zijn ouders hem verlieten en hij werd opgevoed door zijn grootvader, weerhield hem er niet van om een heer te worden. Ik wou dat hij meer 'schermtijd' had gekregen, maar het laatste hoofdstuk gaf me hoop dat we in het volgende boek (ohja er komt een vervolg!) meer over hem zullen lezen.

Plotgewijs zal je mogelijk even op je honger blijven zitten. Het verhaal begint pas vanaf halverwege op gang te komen en pas de laatste twintig procent komt er vaart in. Bardugo spendeert veel tijd aan het beschrijven van de campus van Yale en haar geheime genootschappen. Toen ik voor het eerste het verhaal beluisterde, was al deze informatie best overweldigend. Ik was bang dat ik niet alles zou kunnen onthouden en bijgevolg niet mee zou zijn met de mogelijke ontrafeling op het einde van het boek. Deze bezorgdheid was voor niets. Hoewel alle beschrijvingen veel bijdragen tot de beleving van dit boek, is het niet nodig om Darlingtons geschiedkundige monologen op te slaan je in hoofd. De belangrijke informatie herhaal je samen met Alex in haar gedachten. Daarnaast was er toch telkens een gebeurtenis, een plotwending of introductie van een nieuw personage dat mijn interesse wakker hield.

Ik hield ook erg van de academische setting op Yale. Deze setting, in combinatie met de aanwezigheid van geesten in dit boek, maken de herfst het perfecte seizoen om Het Negende Huis te lezen. Ik heb nog nooit een universiteit als Yale bezocht (ik heb aan een hoge school in Brussel gestudeerd, maar het lijkt geheel niet op de verhalen die ik hoor over de oude en gerenommeerde Amerikaans en Britse universiteiten), maar soms wenste ik dat ik die ervaring had kunnen hebben, dus ik voel me vaak aangetrokken tot verhalen in de academiewereld.

Als de vermelding van geesten je afschrikt omdat je geen horrorfan bent, laat me je dan geruststellen. Ikzelf ben ook geen fan van horrorverhalen, en hoewel het boek soms spannende en enge scènes heeft, zal je geen doodsangsten doorstaan.Ik ben een watje als het op horror aankomt, maar heb erg genoten van dit boek.

Na het beluisteren van het Engelstalige audioboek gaf ik Het Negende Huis vier sterren. Na het herlezen van de Nederlandse vertaling verhoog ik mijn beoordeling naar vijf sterren. Maren Mostert heeft sterk werk geleverd met de vertaling. Het boek las niet als een vertaling (wat ik soms wel aanvoel in andere boeken), maar als een origineel Nederlandstalig werk, en dat is een groot compliment. Ik raad dit boek dus sterk aan. Het is één van mijn favoriete boeken van 2020 en ik zal deze nog jaren blijven aanraden.

Janne